Brrr: zo is het om een wedstrijdje te zwemmen in water kouder dan 5 graden

30 december 2017, 12:47

Zwemmen in water van vijf graden, hoe is dat? "Als ik net het water in ga, zijn de eerste twee tot drie minuten hels. Het voelt als duizenden prikjes over je hele lichaam. Dat is de tijd die je lichaam nodig heeft om te acclimatiseren," vertelt ijszwemmer Fergil Hesterman. "Na die minuten voelt het aangenaam en heb ik geen last van de kou en kan ik ontspannen. Een paar minuten later begin je te rillen en wordt je huid bleek, want je lichaam koelt af." Na drie Nederlandse Kampioenschappen ijszwemmen vindt vandaag de allereerste editie plaats van de Amstel Ice Swim. Dit is een ijszwemwedstrijd in de Amsterdamse Amstel, in watertemperaturen van vijf graden Celsius of kouder. Tijdens deze wedstrijd nemen ijszwemmers uit verschillende landen het tegen elkaar op in afstanden van vijftig, honderd, tweehonderd, vijfhonderd meter en één kilometer. Fergil Hesterman is een van de deelnemers en tevens organisator van de wedstrijd. Hij zwemt al zijn hele leven en begon in 2015, na een hersenschudding, aan zwemmen in water van maximaal vijf graden Celsius. Op het NK in januari 2016 eindigde hij als eerste. Hiermee plaatste hij zichzelf voor het WK. Ook is hij de eerste Nederlander die een mijl in ijskoud water zwom. Overal een ijsmijl zwemmen Momenteel is Hesterman bezig om de Ice Seven af te leggen; op elk werelddeel een ijsmijl zwemmen. "Tot nu toe is de Ice Seven volbracht door een vrouw uit New York, ik hoop de eerste man te worden. Ik heb twee werelddelen gehad, Noord-Amerika en Europa." Bij het ijszwemmen, en dus ook bij de Amstel Ice Swim, gelden strikte veiligheidseisen. Zo zijn de deelnemers per afstand ingedeeld in groepen van vier en mogen er niet meer dan vier zwemmers in het water zijn. Iedereen moet een eigen begeleider hebben die de ijszwemmer in de gaten houdt. Ook moeten de deelnemers in het bezit zijn van een volledige sportmedische keuring, niet ouder dan zes maanden. Verder staan duikers in droogpak aan de rand die, indien nodig, direct het water in kunnen springen om te helpen en zijn er EHBO'ers aanwezig. "Door het ijskoude water verlies je steeds meer warmte. Hierdoor ga je rillen, worden je spieren stijf en valt je gevoel langzaam weg. Door de inspanning van het zwemmen gaat het warmteverlies echter minder snel dan wanneer je stil ligt in het koude water," vertelt hoogleraar fysiologie Jan Hindrik Ravesloot. "De bloedvaten vernauwen en het bloed gaat vooral naar je vitale functies: hersenen, longen, hart." IJszwemmen is volgens Ravesloot een sport waarbij het mentale aspect belangrijk is. "Je wil iets bereiken en accepteert het onaangename gevoel van het koude water," vertelt Ravesloot. "Doordat je er mentaal klaar voor bent, is zwemmen in ijskoud water langer vol te houden. Het gevoel van stress, onrust en paniek raakt je daarom minder." Beide hoogleraren zijn het erover eens dat het voor ieder gezond persoon mogelijk is om in elk geval vijftig meter te zwemmen in ijskoud water. "Langere afstanden zijn wel mogelijk, mits je een neopreen zwempak aan hebt," geeft Kuipers aan. "Doe het echt altijd onder begeleiding en nooit alleen".



Recent nieuws Gezondheid

Meer laden...
12058624